• Teraz bajty. Informatyka
          dla szkoły podstawowej. Klasa VI

          Opis założonych osiągnięć ucznia – przykłady wymagań na poszczególne oceny szkolne dla klasy VI

           

          Grażyna Koba

           

           

          Spis treści

          1.       Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym... 2

          2.       Tworzenie prezentacji multimedialnych. 4

          3.       Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.. 5

          4.       Programowanie. 6

          5.       Zastosowania komputerów.. 8


          1. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wykonuje proste obliczenia na kalkulatorze komputerowym;

          pod kierunkiem nauczyciela wypełnia danymi tabelę arkusza kalkulacyjnego;

          zaznacza odpowiedni zakres komórek;

          pod kierunkiem nauczyciela tworzy prostą formułę i wykonuje obliczenia na wprowadzonych danych

          wykonuje obliczenia na kalkulatorze komputerowym;

          zna budowę tabeli arkusza kalkulacyjnego, określa pojęcia: wiersz, kolumna, komórka, zakres komórek, adres komórki, formuła;

          rozumie, czym jest zakres komórek;

          wypełnia danymi tabelę arkusza kalkulacyjnego;

          stosuje funkcję Suma do dodawania liczb zawartych w kolumnie lub wierszu;

          samodzielnie numeruje komórki w kolumnie lub wierszu;

          pod kierunkiem nauczyciela wpisuje proste formuły do przeprowadzania obliczeń na konkretnych liczbach;

          wykonuje wykres dla jednej serii danych;

          wymienia typy wykresów

          wymienia elementy okna arkusza kalkulacyjnego;

          pod kierunkiem nauczyciela tworzy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym;

          potrafi wstawić wiersz lub kolumnę do tabeli arkusza kalkulacyjnego;

          wykonuje obramowanie komórek tabeli;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje obliczenia, tworząc proste formuły;

          wprowadza napisy do komórek tabeli;

          samodzielnie stosuje funkcję SUMA do dodawania liczb zawartych w kolumnie lub wierszu;

          zna przeznaczenie wykresu kolumnowego i kołowego; tworzy wykres dla dwóch serii danych; umieszcza na wykresie tytuł, legendę i etykiety danych

          samodzielnie tworzy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym;

          samodzielnie wykonuje obramowanie komórek tabeli;

          samodzielnie tworzy proste formuły do przeprowadzania obliczeń na konkretnych liczbach;

          wprowadza napisy do komórek tabeli;

          dostosowuje szerokość kolumn do ich zawartości;

          analizuje i dostrzega związek między postacią formuły funkcji SUMA na pasku formuły a zakresem zaznaczonych komórek;

          wykonuje obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym, tworząc formuły oparte na adresach komórek;

          pod kierunkiem nauczyciela stosuje inne funkcje dostępne pod przyciskiem Autosumowanie;

          samodzielnie umieszcza na wykresie tytuł, legendę i etykiety danych

          samodzielnie wprowadza różne rodzaje obramowań komórek tabeli i formatowanie ich zawartości;

          samodzielnie stosuje inne funkcje dostępne pod przyciskiem Autosumowanie;

          analizuje formuły tych funkcji;

          samodzielnie tworzy formuły oparte na adresach komórek;

          formatuje elementy wykresu;

          korzysta z różnych rodzajów wykresów;

          samodzielnie przygotowuje dane do tworzenia wykresu

           

           

          1. Tworzenie prezentacji multimedialnych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie prezentacji multimedialnych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia niektóre sposoby prezentowania informacji;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje i zapisuje prostą prezentację składającą się z kilku slajdów

          wymienia i omawia sposoby prezentowania informacji;

          podaje przykłady urządzeń umożliwiających przedstawianie prezentacji;

          wykonuje i zapisuje prostą prezentację składającą się z kilku slajdów zawierających tekst i grafikę;

          pod kierunkiem nauczyciela uruchamia pokaz slajdów

          wymienia etapy i zasady przygotowania prezentacji multimedialnej;

          wykonuje i zapisuje prezentację składającą się z kilku slajdów zawierających tekst i grafikę;

          dodaje animacje do elementów slajdu;

          samodzielnie uruchamia pokaz slajdów

          omawia etapy i zasady przygotowania prezentacji multimedialnej; omawia urządzenia do przedstawiania prezentacji multimedialnych;

          dba o zachowanie właściwego doboru kolorów tła i tekstu na slajdzie;

          dobiera właściwy krój i rozmiar czcionki;

          prawidłowo rozmieszcza elementy na slajdzie;

          ustala parametry animacji;

          dodaje przejścia slajdów

          omawia program do wykonywania prezentacji multimedialnych;

          rozróżnia sposoby zapisywania prezentacji i rozpoznaje pliki prezentacji po rozszerzeniach;

          zapisuje prezentację jako Pokaz programu PowerPoint;

          korzysta z przycisków akcji;

          potrafi zmienić kolejność slajdów; stosuje chronometraż; potrafi zmienić kolejność animacji na slajdzie

           

           

           

          1. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów

          Osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi analizować problemy,
          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

          Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          porządkuje obrazki ilustrujące wybrane sytuacje, np. codzienne czynności;

          porządkuje przygotowane przez nauczyciela obiekty, np. od najdłuższego do najkrótszego czy od najciemniejszego do najjaśniejszego

          z pomocą nauczyciela analizuje przykładową sytuację problemową;

          porządkuje, stosując porządek liniowy, teksty ilustrujące wybrane sytuacje, np. codzienne czynności;

          potrafi uporządkować obiekty ze względu na ich wybrane cechy, np. od najmniejszego do największego

          określa problem i cel do osiągniecia, analizuje sytuację problemową;

          wyjaśnia na przykładzie, czym różni się porządek rosnący od malejącego;

          zna i omawia przykładowe algorytmy, np. liczenie średniej, pisemne wykonywanie działań arytmetycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie

          formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu najmniejszego lub największego w zbiorze uporządkowanym, liczenie średniej arytmetycznej.

          samodzielnie określa problem, analizuje go i szuka rozwiązania;

          potrafi samodzielnie zapisać polecenia składające się na osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu w zbiorze uporządkowanym, znalezienie elementu najmniejszego i największego; podaje przykłady zastosowania tych algorytmów;

          bierze udział w konkursach informatycznych

           

           

          1. Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • jest świadomy korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju,
          • potrafi analizować problemy,
          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

           

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy program sterujący robotem lub obiektem graficznym na ekranie; zmienia położenie obiektu o dowolny kąt;

          pisze prosty program, w którym stosuje powtarzanie poleceń

          stosuje w programach polecenia iteracyjne i warunkowe;

          tworzy prostą grę, w której steruje jednym obiektem na ekranie;

          zapisuje rozwiązanie problemu w postaci programu i sprawdza rozwiązanie dla przykładowych danych;

          zapisuje w postaci programu algorytm odejmowania i dodawania liczb

          korzystając z programu edukacyjnego, tworzy animowane postacie;

          tworzy gry na dwóch poziomach;

          tworzy zmienne i stosuje je do wykonania prostych obliczeń;

          zapisuje w postaci programu algorytm obliczania sumy z dwóch liczb wprowadzanych z klawiatury;

          zapisuje w postaci programu prosty algorytm z warunkami;

          modyfikuje programy;

          objaśnia działanie programów

          wykorzystuje utworzone samodzielnie animowane postacie w tworzonych projektach;

          tworzy gry na kilku poziomach; określa warunki przejścia na dany poziom

          określa warunki przejścia na dany poziom

          stosuje w programach polecenia wejścia (wprowadzanie danych z klawiatury) i wyjścia (wyprowadzanie wyników na ekran);

          zapisuje w postaci programu algorytm wykonywania wybranych działań arytmetycznych, w tym odejmowania, iloczynu, obliczenia średniej z kilku liczb wprowadzanych z klawiatury;

          zapisuje w postaci programu wybrany algorytm z warunkami, np. sprawdzenie, która z dwóch wprowadzonych różnych liczb jest większa;

          testuje na komputerze program pod względem zgodności z przyjętymi założeniami

          samodzielnie określa problem i cel do osiągnięcia;

          tworzy trudniejsze programy na zadany temat;

          projektuje animowane historyjki i gry według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          bierze udział w konkursach informatycznych i rozwiązuje zadania z konkursów informatycznych

           

           

          1. Zastosowania komputerów

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • posiada rozwinięte kompetencje społeczne,
          • interesuje się pracą ludzi dorosłych, w których wykorzystuje się kompetencje społeczne,
          • jest świadomy nierzeczywistości świata, z którym spotykamy się w grach komputerowych.

           

          Rozwijanie kompetencji społecznych – zastosowania komputerów

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przynajmniej trzy zastosowania komputera

          podaje przykład urządzenia ze swojego otoczenia, opartego na technice komputerowej

          podaje przykłady zastosowania komputera w szkole i w domu

          podaje przykłady urządzeń ze swojego otoczenia, opartych na technice komputerowej

          wskazuje zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia

          podaje przynajmniej dwa przykłady zawodów, w których niezbędne są kompetencje informatyczne

          omawia działanie przykładowych urządzeń ze swojego otoczenia, opartych na technice komputerowej

          wskazuje użyteczność zastosowania komputera do usprawnienia uczenia się; korzysta z programów edukacyjnych;

          podaje kilka zawodów, w których niezbędne są kompetencje informatyczne

          podaje przykłady zastosowania komputera w domu;

          wymienia zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat zastosowań komputera;

          wyszukuje w Internecie dodatkowe informacje na temat zawodów, w których niezbędne są kompetencje informatyczne; określa te kompetencje

          omawia historię komputerów;

          wyszukuje w różnych źródłach, w tym w Internecie, informacje na temat najnowszych zastosowań komputerów, w tym na temat robotów;

          omawia zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych