• Teraz bajty. Informatyka
          dla szkoły podstawowej. Klasa VIII

          Opis założonych osiągnięć ucznia – przykłady wymagań na poszczególne oceny szkolne dla klasy VIII

           

          Grażyna Koba

          Spis treści

          1.      Praca z dokumentem tekstowym... 2

          1.1.         Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu. 2

          2.      Algorytmika i programowanie. 3

          2.1.         Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów algorytmicznych. 3

          2.2.         Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera – tworzenie programów komputerowych. 4

          3.      Projekty multimedialne. 5

          3.1.         Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie prezentacji multimedialnej 5

          4.      Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym.. 6

          4.1.         Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym.. 6

          5.      Internet 8

          5.1.         Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie strony internetowej 8

           

          1. Praca z dokumentem tekstowym

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          formatuje tekst: ustala atrybuty tekstu (pogrubienie, podkreślenie, przekreślenie, kursywę), sposób wyrównywania tekstu między marginesami, parametry czcionki;

          formatuje rysunek (obiekt) wstawiony do tekstu; zmienia jego rozmiary, oblewa tekstem lub stosuje inny układ rysunku względem tekstu;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku;

          uczestniczy w projekcie grupowym, wykonując proste zadania

          zna i stosuje podstawowe zasady redagowania tekstu; dostosowuje formatowanie tekstu do jego przeznaczenia;

          stosuje interlinie i wcięcia;

          stosuje automatyczną numerację i wypunktowanie;

          potrafi zastosować dolny i górny do pisania wzorów;

          wstawia tabelę i wykonuje podstawowe operacje na jej komórkach;

          gromadzi materiały do wykonania zadania w ramach projektu grupowego; opracowuje zlecone zadania

          stosuje tabulatory domyślne i specjalne;

          wykorzystuje możliwości automatycznego wyszukiwania i zamiany znaków;

          wykorzystuje edytor równań do pisania prostych wzorów;

          zna podstawowe zasady pracy z tekstem wielostronicowym (redaguje nagłówek, stopkę wstawia numery stron);

          potrafi podzielić tekst na kolumny;

          drukuje dokumenty tekstowe, dobierając odpowiednie parametry drukowania;

          przygotowuje dokumenty do wykonania zadania w ramach projektu grupowego

          stosuje różne typy tabulatorów, potrafi zmienić ich ustawienia w całym tekście;

          wyjaśnia na przykładach różnicę w stosowaniu wcięć i tabulatorów;

          stosuje odpowiednio spacje nierozdzielające;

          wstawia dowolne wzory, wykorzystując edytor równań;

          stosuje podział strony;

          stosuje przypisy;

          wie, jak sprawdzić z ilu znaków składa się dokument;

          wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe podczas realizacji projektu grupowego

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania dowolnego problemu;

          przygotowuje profesjonalny tekst – pismo, sprawozdanie, z zachowaniem poznanych zasad redagowania i formatowania tekstów;

          potrafi wykorzystać chmurę do wymiany informacji w pracy zespołowej

           

           

           

           

          1. Algorytmika i programowanie

           

            1. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów algorytmicznych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          omawia wybrany algorytm, korzystając z pomocy dydaktycznych, np. algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru największej liczby spośród pięciu

          prezentuje wybrany algorytm, korzystając z oprogramowania edukacyjnego;

          opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: bada podzielność liczb;

          stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie w zabawie w zgadywanie liczby

          opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem; analizuje listę kroków i schemat blokowy;

          opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym na przykładzie wyboru największej liczby spośród n liczb – stosuje przeszukiwanie liniowe; analizuje listę kroków i schemat blokowy;

          omawia algorytm porządkowania elementów w zbiorze metodą przez wybieranie;

          korzysta z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania wybranych algorytmów

          opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: wyodrębnia cyfr danej liczby, przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z dzieleniem; analizuje listę kroków i schemat blokowy;

          opisuje algorytm znajdowania danego elementu w zbiorze nieuporządkowanym i algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze uporządkowanym (stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie);

          omawia algorytm porządkowania elementów w zbiorze metodą przez zliczanie;

          zapisuje jeden wybrany algorytm w postaci listy kroków lub przedstawia w postaci schematu blokowego

          zapisuje trudniejsze algorytmy w postaci listy kroków i przedstawia je w postaci schematu blokowego

           

           

           

            1. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera – tworzenie programów komputerowych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy prosty program w wybranym języku wysokiego poziomu (C++, Python) wyświetlający napis na ekranie;

          potrafi uruchomić utworzony program i wyprowadzić wyniki na ekran;

          korzystając z podręcznika, tworzy i testuje programy w wybranym dydaktycznym środowisku programowania (Baltie, Scratch), w tym realizujące proste algorytmy.np. wyboru większej z dwóch liczb; stosuje w programach zmienne;

          korzystając z podręcznika, analizuje proste programy zapisane w wybranym języku programowania (C++, Python), przepisuje je i uruchamia, np. wyboru większej z dwóch liczb

          zna ogólną budowę programu i najważniejsze elementy wybranego języka programowania (C++, Python) – słowa kluczowe, instrukcje, wyrażenia, zasady składni;

          stosuje w programach zmienne do wykonywania prostych obliczeń, np. oblicza sumę dwóch liczb, średnią z dwóch liczb, resztę z dzielenia;

          zna działanie instrukcji warunkowej w wybranym języku wysokiego poziomu;

          korzystając z podręcznika, realizuje prosty algorytm z warunkami w wybranym środowisku dydaktycznym i języku programowania, np. sprawdzający podzielność liczb;

          wie, co to są podprogramy i zna ich zastosowanie;

          definiuje i stosuje procedury w wybranym dydaktycznym środowisku programowania (Baltie, Scratch)

          wie, co to jest typ zmiennej i potrafi zadeklarować zmienne typu liczbowego (całkowite, rzeczywiste) i stosować je w zadaniach;

          zna działanie instrukcji iteracyjnej w wybranym języku wysokiego poziomu i potrafi zrealizować prosty algorytm iteracyjny;

          korzystając z podręcznika, zapisuje algorytm znajdowania maksimum z n liczb i algorytm poszukiwania przez połowienie w grze w zgadywanie liczby – w wybranym środowisku dydaktycznym i języku programowania;

          wie, jak definiuje się funkcje bez parametrów w wybranym języku programowania;

          analizuje (wspólnie z nauczycielem) programy, w których zastosowano funkcje; zapisuje je, uruchamia i wyjaśnia ich działanie;

          na bazie przykładów z podręcznika stosuje funkcje bez parametrów w prostych programach;

          wie, do czego służą tablice i/lub listy w językach programowania

          wyjaśnia pojęcia: parametr formalny, parametr aktualny, interpretacja, kompilacja;

          korzystając z podręcznika, zapisuje algorytm Euklidesa w wersji z dzieleniem i algorytm wyodrębnia cyfr liczby w wybranym środowisku dydaktycznym i wybranym języku programowania;

          definiuje (korzystając z podręcznika) funkcje z parametrami w wybranym języku wysokiego poziomu i stosuje je w prostych programach;

          korzystając z podręcznika, definiuje tablice i/lub listy, wczytuje i wyprowadza elementy tablicy lub listy na ekran;

          analizuje opisane w podręczniku gotowe programy realizujące algorytmy porządkowania metodą przez wybieranie i zliczanie oraz wyszukiwania elementu w zbiorze uporządkowanym; zapisuje je w wybranym języku programowania i potrafi wyjaśnić ich działanie;

          pisze program realizujący algorytm wyszukiwania danego elementu

          w zbiorze nieuporządkowanym, korzystając z opisu podanego w temacie 7.,

          w punkcie 1.3

          definiuje funkcje i stosuje je w programach;

          definiuje tablice i/lub listy, wczytuje i wyprowadza elementy tablicy i/lub listy na ekran;

          samodzielnie zapisuje w postaci programów algorytmy porządkowania metodą przez wybieranie i zliczanie oraz wyszukiwania elementu w zbiorze uporządkowanym; definiuje odpowiednie funkcje; modyfikuje gotowe programy;

          pisze trudniejsze programy, w których stosuje funkcje i tablice i/lub listy;

          rozwiązuje przykładowe zadania z konkursów informatycznych; bierze udział w konkursach

           

          1. Projekty multimedialne

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie prezentacji multimedialnej

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wie, czym jest prezentacja multimedialna i posługuje się programem do jej tworzenia;

          zna podstawowe zasady tworzenia prezentacji;

          tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów z zastosowaniem animacji niestandardowych; wstawia do slajdu tekst i grafikę;

          zapisuje prezentację i potrafi uruchomić pokaz slajdów

          zna cechy dobrej prezentacji;

          podaje przykładowe programy do tworzenia prezentacji;

          wykonuje przejścia między slajdami;

          stosuje tło na slajdach; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów;

          zmienia kolejność slajdów; usuwa niepotrzebne slajdy;

          zna podstawowe możliwości programu do obróbki filmu;

          zna najważniejsze etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii

          przygotowuje plan prezentacji; planuje wygląd slajdów;

          korzysta z szablonów; dobiera odpowiedni szablon do danej prezentacji; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów oraz inne dla wybranego slajdu;

          potrafi nagrać zawartość ekranu i wstawić nagranie na slajd prezentacji;

          korzysta z wybranego urządzenia do nagrywania filmów i nagrywa filmy;

          wstawia na slajd hiperłącza, umieszcza przyciski akcji;

          dba o poprawność redakcyjną tekstów;

          przedstawia główne etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii

          umieszcza w prezentacji efekty dźwiękowe;

          przygotowuje prezentację w postaci albumu fotograficznego;

          poddaje nagrany film podstawowej obróbce, korzystając z wybranego programu (wskazanego przez nauczyciela) do montażu filmu;

          wstawia film do prezentacji;

          współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe;

          omawia poszczególne etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii;

          określa zakres kompetencji informatycznych, niezbędnych do wykonywania różnych zawodów

          potrafi samodzielnie zaprojektować i przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat, cechującą się ciekawym ujęciem zagadnienia, interesującym układem slajdów;

          korzystając z Internetu, znajduje więcej informacji na temat pierwszych komputerów, rozwoju oprogramowania i technologii;

          pełni funkcję koordynatora grupy w projekcie grupowym;

          rozważa i dyskutuje wybór dalszego i pogłębionego kształcenia, również w zakresie informatyki

           

           

           

           

           

          1. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł;

          zna ogólne zasady przygotowania wykresu w arkuszu kalkulacyjnym;

          korzysta z kreatora wykresów do utworzenia prostego wykresu;

          zapisuje utworzony arkusz kalkulacyjny we wskazanym folderze docelowym

          zna i stosuje zasadę adresowania względnego;

          potrafi tworzyć formuły wykonujące proste obliczenia;

          stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;

          tworzy wykres składający się z dwóch serii danych, potrafi dodać do niego odpowiednie opisy

          stosuje adresowanie mieszane;

          porządkuje i filtruje dane w tabeli;

          potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;

          wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym obliczenia z dziedziny fizyki, matematyki, geografii, np. tworzy tabelę do obliczania wartości funkcji liniowej i tworzy odpowiedni wykres;

          zna zasady doboru typu wykresu do danych i wyników;

          drukuje tabelę arkusza kalkulacyjnego, dobierając odpowiednie parametry drukowania; rozróżnia linie siatki i obramowania

          rozróżnia zasady adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego;

          potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji;

          tworzy, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy, kołowy;

          wstawia tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony i jako obiekt połączony;

          wstawia z pliku tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego;

          realizuje algorytm iteracyjny i z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym

          potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny lub mieszany, aby ułatwić obliczenia;

          zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;

          wyjaśnia różnicę między tabelą osadzoną a połączoną;

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;

          projektuje samodzielnie tabelę z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych z zakresu objętego programem nauczania klasy VIII

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów algorytmicznych;

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych (na przykład z matematyki lub fizyki) i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków)

          korzystając z gotowego przykładu, np. modelu rzutu kostką sześcienną do gry, omawia, na czym polega modelowanie

          wykonuje prosty model, np. rzutu monetą, korzystając z arkusza kalkulacyjnego

          wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do analizy wyników eksperymentów;

          korzystając z dodatkowych źródeł, np. Internetu, wyszukuje informacje na temat modelowania

           

           

           

          1. Internet

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie strony internetowej

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          zna ogólne zasady projektowania stron WWW i wie, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie;

          wie, w jaki sposób zbudowane są strony WWW

          potrafi, korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzyć prostą strukturę strony internetowej;

          umie tworzyć akapity i wymuszać podział wiersza, dodawać nagłówki do tekstu, zmieniać krój i rozmiar czcionki;

          wie, jak założyć internetowy dziennik – blog

          zna funkcje i zastosowanie najważniejszych znaczników HTML;

          potrafi wstawiać obrazy do utworzonych stron;

          umie tworzyć listy wypunktowane i numerowane i wstawiać hiperłącza;

          wie, czym są systemy zarządzania treścią i tworzy prosty blog w oparciu o wybrany system

          formatuje tekst na stronie internetowej, wstawia tabele;

          dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów;

          potrafi utworzyć prostą stronę internetową (m.in. zawierającą blog) w oparciu o wybrany system zarządzania treścią; dodaje nowe wpisy, przydziela wpisy do kategorii, dodaje tagi;

          współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

          zna większość znaczników HTML;

          posługuje się wybranym programem przeznaczonym do tworzenia stron WWW;

          potrafi tworzyć proste witryny składające się z kilku połączonych ze sobą stron;

          publikuje stronę WWW w Internecie